8 erilaista graafikkolajia – mikä näistä olet?

8 erilaista graafikkolajia – mikä näistä olet?

Graafinen suunnittelu on tärkeä osa nykypäivää. Kyseessä on enemmänkin näkymätön työ, joka kuitenkin vaikuttaa kaikkeen, mitä päivän aikana koemme ja näemme. Esimerkiksi päivittäin vierailemamme verkkokaupat tai netticasinot ovat ulkoasultaan kaikki lähteneet alkujaan jonkun graafikon kynästä. Hän on muodostanut sivustosta mahdollisimman ongelmattoman typografian, värien, kuvien ja asettelun avulla. Lopputuloksen saavuttamiseen ei ole kuitenkaan yhtä oikeaa tietä, jonka johdosta tarvitaankin erilaisia graafisia suunnittelijoita, joilla on jokaisella oma erikoistumisala.

Yleisesti ottaen graafinen suunnittelu on melko lailla samaa, riippumatta siitä, mihin sitä käytetään. Tietyt suunnittelutyypit vaativat kuitenkin lisätaitoja ja tekniikoita, joita vain kyseisen suunnittelija voi työssään käyttää. Graafikko voi lisäksi halutessaan keskittyä vain yhteen graafisen suunnittelun haaraan tai työskennellä useammassa niistä samanaikaisesti. Ala muuttuu kuitenkin jatkuvasti ja etenkin graafikon täytyy olla valmis mukautumaan ja kouluttautumaan koko uransa ajan, jotta pystyisi tuottamaan laadukasta työn jälkeä sekä mahdollisesti lisätä lisätaitoja palettiinsa.

Seuraavaksi olemme listanneet kahdeksan erilaista graafikon lajia, jotka eroavat joissain määrin toisistaan. Niistä voi olla sinulle apua, jos olet vasta aloitteleva ammattilainen tai etsit keinoja kehittää itseäsi ja lisätä ansioluetteloosi uusia taitoja.

Kuvallisen ilmaisun suunnittelija

Mikä tahansa yritys tuo itseään esiin asiakkaille ja yleisölle brändinä. Se taasen muodostuu yrityksen henkilöllisyydestä, arvoista ja tyylistä. Niihin voidaan lisätä myös tunteita, muistoja ja kokemuksia, jotka luovat lisäarvoa brändille. Kuvallisen ilmaisun suunnittelijan tehtävä on juuri tämä. Hän suunnittelee brändin visuaalisen maineen ja kuvan käyttäen muotoja, kuvia ja värejä. Niitä ovat muun muassa logot, yrityksen käyttämä fontti, värimaailma ja kuvitus.

Niitä ei käytetä enää pelkästään käyntikorteissa tai sivustolla, vaan kaikki yrityksen toiminta tulisi olla visuaalisesti yhtenäistä. Täten graafisen suunnittelijan tavoite on luoda opas, jossa käydään tarkasti läpi kaikki yrityksen visuaaliseen ulkoasuun ja kommunikointiin liittyvät kohdat yksityiskohtaisesti ja esimerkein. Yritys voi tämän jälkeen itse toteuttaa niitä mahdollisuuksien mukaan. Kuvallisen ilmaisun suunnittelija on samalla yleisin graafisen suunnittelun linja.

Markkinoinnin ja mainonnan graafikko

Yrityksen brändi ja kommunikointi ovat vain yksi osa yritystoimintaa, mutta se tarvitsee myös erillistä graafista suunnittelua sen markkinointia ja mainontaa varten. Tällöin graafikko voi olla palkattu yrityksen työntekijä tai palveluita voidaan ostaa myös yrityksen ulkopuolelta. Markkinointisuunnittelijan tavoite on luoda visuaalisesti houkuttelevaa mainontaa, joka vastaa asiakkaan odotuksia, vaatimuksia ja tarpeita.

Se voi kattaa niin mainosjulisteet, netin mainosbannerit kuin lehtimainokset. Joskus suunnittelija työskentelee kaikkien, niin printtimainonnan kuin digitaalisen mainonnan, parissa ja luo täten yhtenäisen mainoskampanjan yhdessä yrityksen markkinointiosaston kanssa. Kyseessä on selkeästi haastavampi graafisen suunnittelun muoto, ja suunnittelijalta vaaditaan erinomaista kommunikaatiotaitoja, hyvää ajankäyttöä ja hyviä ongelmanratkaisutaitoja sekä tietenkin laajaa ymmärrystä markkinoinnista sekä yrityksen toimialasta.

Käyttöjärjestelmän graafinen suunnittelija

Käyttöjärjestelmän löytää joko mobiililaitteen sovelluksesta, peleistä, ohjelmistoista tai laitteista. Sen tarkoitus on olla mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen. Graafikon työ ei ole kuitenkaan koodata käyttöjärjestelmää, vaan keskittyä enemmänkin sen visuaaliseen ilmeeseen: esimerkiksi painikkeisiin, valikkoihin ja mikrotasolla tapahtuviin reaktioihin. Lopputuloksen täytyy yhdistää visuaalinen houkuttelevuus tekniseen toimivuuteen, joka taasen vaatii tietoutta koodauksesta ja sivustomotoriikasta.

Printtijulkaisujen graafinen suunnittelija

Kirjojen, sanomalehtien, aikakausilehtien ja kuvastojen sijaan printtijulkaisuun erikoistuneet graafikot voivat keskittyä nykypäivänä digitaalisiin julkaisuihin. Tällöin suunnittelija luo visuaalisen kokonaisuuden julkaisijan ja toimittajan kanssa, joka sisältää valokuvia, graafikoita ja muita kuvituksia. Suunnittelija voi työskennellä yrityksen sisällä, graafisen suunnittelutoimiston kautta tai freelancerina.

Pakkausten graafinen suunnittelija

Pakkaukset kuuluvat jokaisen yrityksen vaatimuksiin. Jos niitä ei tarvita myyntiä varten, niitä tarvitaan säilytykseen ja tuotteiden jakeluun. Pakkausten suunnittelija luo kuitenkin tuotteita, jotka vaikuttavat suoraan asiakkaaseen, joten kyseessä on samalla yksi osa markkinointia. Pakkaussuunnittelija keksii konsepteja, luo malleja ja valmiiksi printattavia tiedostoja kaikkia yrityksen tuotteita varten. Pakkausten suunnittelu voi vaatia erikoistumista vain tietynlaisiin pakkauksiin, kuten vaikkapa valmisruokien pakkauksiin. Lisävaatimuksena on toimialan trendien hyvä tunteminen.

Liikkuvien kuvien graafinen suunnittelija

Liikkuvat graafiset kuvat tarkoittavat esimerkiksi animaatioita, äänitiedostoja, videoita ja muita erikoisefektejä, joita voidaan käyttää netissä, elokuvissa tai televisiossa. Sen suosio onkin noussut melkoisesti, etenkin videosisällön menestyksen myötä. Tämä on uusin graafisen suunnittelun laji, jonka lopputuloksia pystyttiin aikaisemmin näkemään vain televisiossa. Tänä päivänä se on kuitenkin aikaisempaa edullisempaa ja helpommin saavutettavissa esimerkiksi ihan tavallisenkin vloggaajan taholta. Suunnittelija voi suunnitella esimerkiksi trailereita, mainosvideoita, animoituja logoja ja mainosbannereita.

Graafinen tilasuunnittelija

Tämä graafisen suunnittelun laji on yksi monumentaalisimmista, koska ne käsittelevät suuria tiloja eikä esimerkiksi netistä löytyviä valokuvia tai kuvitusta. Tilasuunnittelijan tavoite on tehdä suurista tiloista unohtumattomia, mielenkiintoisia, houkuttelevia ja helposti liikuttavia. Kyseessä on erittäin laaja graafisen suunnittelun laji, jota voidaan käyttää muun muassa toimiston suunnittelussa, seinätaiteessa, museoiden näyttelyasettelussa, julkisen liikenteen navigoinnin suunnittelussa ja tavaratalojen sisätilojen muodostuksessa.

Tilasuunnittelija suunnittelee yhtä lailla viitat ja maamerkit sekä muut visuaaliset opasteet, jotka johdattelevat asiakasta tai työntekijää mahdollisimman helposti paikasta A paikkaan B. Se vaatii yhtä lailla ymmärrystä niin arkkitehtuurista, sisustussuunnittelusta, grafiikasta, maisemoimisesta ja teollisesta suunnittelusta. Se voi tarkoittaa yhteistyön tekemistä kaikkien yllä olevien alojen toimijoiden kanssa, joilla on vaadittava kokemus. Kuitenkin tilasuunnittelijan perustaitoihin täytyy kuulua arkkitehtisuunnitelmien oikeanlainen ymmärtäminen ja niiden muokkaaminen.

Taidegraafikko

Graafista taidetta ja kuvitusta pidetään monesti samana asiana, mutta se ei ole totta. Suunnittelijat voivat luoda ongelmaratkaisevia visuaalisia tuotoksia, mutta taidegraafikot luovat uniikkia graafista taidetta. Se voi taasen käsittää useita erilaisia taidemuotoja aina kuvataiteesta koristeisiin tai tarinan kertoviin kuvituksiin. Niitä ovat esimerkiksi t-paitojen kuvitukset, graafiset novellit, videopelit, sarjakuvakirjat ja kirjojen kansien suunnittelu. Tämä graafisen suunnittelun muoto vaatii siis erityisen paljon luovuutta, mutta monesti joudutaan tekemään yhteistyötä muiden suunnittelulajien edustajien kanssa.

Teknologia